Hoppa till innehåll

Farhågor och förväntningar på det nya läkarprogrammet

Regeringen har, som bekant, tidigare i år beslutat om införandet av det nya sexåriga läkarprogrammet. Under den tid som återstår innan de första studenterna påbörjar sin legetimationsgivande utbildning behöver vi lyfta blicken till nationell nivå, och reflektera kring ett antal viktiga gemensamma frågor rörande våra framtida läkarprogram.
Fackligt

Till att börja med behövs ett förnyat synsätt i dimensioneringsfrågan. Att det under många års tid har varit populärt i politiska kretsar att föreslå en utbyggnad av läkarprogrammet har nog få missat. Önskan om att kunna presentera enkla lösningar på sjukvårdens specialistbrist har lett fram till beslut om att antalet utbildningsplatser ska utökas. Man tycks helt ha missat att Sverige faktiskt varken har brist på läkarstudenter eller på underläkare. Att ensidigt utöka antalet platser på landets läkarutbildningar utan att samtidigt åtgärda det verkliga problemet bakom specialistbristen – nämligen de alldeles för fåtaliga AT-tjänsterna – kan leda till att tiden till färdig specialist förlängs ytterligare för de unga läkarna. Den välkända trånga flaskhalsen blir sannolikt ännu trängre. Därför behöver dimensioneringen av läkarutbildningen utformas i förhållande till arbetsmarknadens förväntade behov, så att varken över- eller underskott uppstår. I kalkylen måste dessutom tillströmningen av läkare med utländsk utbildning tas med.

Vidare behöver vi noggrant bevaka hur dimensioneringen påverkar utbildningens kvalitet. Har sjukvården ett tillräckligt patientunderlag för att kunna erbjuda läkarstudenterna samma möjlighet till klinisk praktik när studenterna blir fler? Ryms verkligen fler studenter i dissektionssalarna utan att möjligheten till kunskapsinhämtning försämras? Finns det tillräckligt många handledare på klinikerna för att kunna garantera att alla kandidater får den handledning de förtjänar?

En annan viktig fråga gäller alternativa urvalsmetoder vid antagning till utbildningen. Användandet av andra antagningskvoter än de traditionella betygs- och högskoleprovskvoterna kan möjliggöra en breddad rekrytering till läkarprogrammet, exempelvis genom olika typer av tester och intervjuer. Här finns potential för ökad nationell samordning och gemensam diskussion kring hur dessa metoder kan utformas. I dessa diskussioner måste fokus läggas på att välja alternativa urvalsmetoder som överensstämmer med beprövad erfarenhet och bästa tillgängliga evidens.

Sist men inte minst behöver man anstränga sig för att åstadkomma någon form av nationell koordinering i frågor som rör examinationerna på läkarprogrammet. Detta är inte minst viktigt eftersom den nya utbildningen blir legitimationsgivande, och således försvinner den nationella AT-tentan som gemensam kontrollstation inför läkarlegitimationen. Förslagsvis kan en nationell slutexamination i slutet av den nya utbildningen vara en dellösning på denna fråga. Vi behöver kort och gott se mer av samtal och diskussioner kring hur utbildningen ska utformas, och dessa bör föras med läkarstudenternas intresse som främsta rättesnöre. Det skulle inte bara gynna morgondagens läkare, utan också morgondagens patienter.

Nemanja Samardzic
Mer från Appendix

Framtiden för AT-mässan

Arbetsliv På FUM 2018 antogs Attsatsen ”att Förbundsstyrelsen under 2019 ska verka för att underlätta införandet av ett karriär -och forskningsevent på lokalorterna, exempelvis genom att utforma en presentation med information om vårdrelaterade arbeten och forskningsmöjligheter för läkarstudenter.”

Ta vara på förmånerna du har som medlem

Basfackligt SLF Student arbetar stenhårt för läkarstudenter rätt till offentlig utlysning av underläkarvikariat, högre underläkarlöner, fler AT-platser, bättre arbetsmiljö och ett bra införande av den nya 6-åriga läkarutbildningen. SLF Students kärnfrågor och påverkansarbete i all ära, men vilka medlemsförmåner har du …

Att vara både forskare och läkarstudent – är det möjligt?

Tema Intresset för forskning väcks många gånger redan under grundutbildningen. Under en lång tid har det varit självklart för läkarstudenter att ifrågasätta nuvarande konsensus och istället lägga grunden för framtidens revolutionerande behandlingar och botemedel. De senaste 20 åren har dock andelen …

LEDARE: Året som gått

Ledare Vi har precis spridit rapporten om hur läkarstudenter schemaläggs i Sverige på läkarutbildningarna. Den visar att fyra av sju lärosäten schemalägger sina kandidater mer än fyrtio timmar vissa veckor under terminerna.

FUM-skola

Basfackligt SLF Students högsta beslutande organ är fullmäktige, den träffas en gång per år, där fastställs bland annat förbundets åsikter och riktningen för den fackliga verksamheten. På fullmäktige är förbundets avdelningar representerade i förhållande till respektive avdelnings medlemsantal. De 8 lokalavdelningar …

Hur schemaläggs Sveriges läkarstudenter?

Fackligt Hur schemaläggs Sveriges läkarstudenter egentligen? Hur många timmar per vecka är de schemalagda? När erhåller de sina scheman? Är det skillnader lärosätena emellan? För att utreda detta har Sveriges läkarförbund Student (SLF Student) under våren 2019 genomfört en kartläggning över …

SLF Student på Almedalsveckan

Fackligt Den årliga Almedalsveckan i Visby på Gotland samlar Sveriges samhällsintresserade och beslutsfattare för tusentals seminarier, mingel och utställningar. Bland utställarna finns stora företag, tankesmedjor, nyhetsredaktioner och inte minst politiska partier och organisationer.